Matti Kurki

Matti Kurki 31.3.1946-7.5.2021

Rakas opettajamme ja useiden entisten ja nykyisten oppilaiden suuresti arvostama  taidemaalari Matti Kurki menehtyi 7.5.2021.  Matti Kurki oli syntynyt Rääkkylässä 31.3.1946.

Hän oli toinen koulun perustajista.

Kuvaaja: Nina Orell

Olen vahvan sisäisen kokemuksen kautta joutunut taiteilijan ammattiin ja edelleen opettamaan taidetta. Uskon jokaisella ihmisellä olevan kykyä luovuuteen ja itseilmaisuun.

Taideopiskelijana vierailtuani Pariisissa Marmottan Monet- museossa Claude Monet’n maalauksia katsellessani tulin niin sanotusti maalaususkovaiseksi. Koin tuolloin maalaukset ja niiden valon voimakkaasti.

Itse teen taidetta meditaation kautta. ”Maalaritilassa” tunnistan suhteiden keskinäisen järjestyksen. Se luo valmiiseen teokseen sykkeen ja tunnelman.

Haluan välittää oppilaaseen uskoa ajatuksen ja tunteen kehittymiseen sekä onnistumiseen tekeillä olevassa työssään.

Taiteen tekeminen ja katseleminen kannattaa aina!

Taiteilija myös epäonnistuu joskus työssään, mutta kuten vanha viisaus hiukan muunneltuna sanoo ”Jos kaadut, kannattaa nousta ja jatkaa”.