Yhteystiedot

Avoin taidekoulu toimii Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiön Kalasataman taiteilijatalossa. Koululla on käytössä yhteensä 150 m/2 avaraa ateljeetilaa (kaikkiaan 190 m/2).

Osoite:

Avoin taidekoulu
Vanha Talvitie 9 (sisäänkäynti parkkipaikan puolelta)

5 min. kävelymatkan päässä Kalasataman metroasemalta.

10 min. kävelymatkan päässä Kurvin (Hämeentie) bussi- ja raitiovaunupysäkeiltä.

avointaidekoulu@gmail.com
Marja Liimatainen +358 40 731 4038

Katso kartasta

Taustatietoja

Koulun ovat perustaneet taiteilijat ja taiteen opettajat Matti Kurki ja Nagashila vuonna 2008. Koulun perustajat ja myös sen nykyiset opettajat kiteyttävät koulun opetussisällön kahteen sanaan: maalaustaide ja meditaatio. Opetusohjelman keskeisenä tavoitteena on syventää intuitiivisen maalaamisen taitoa ja opastaa, oppilaan niin halutessa, myös meditaation harjoittamiseen. Opetus pyrkii vahvistamaan ja haastamaan oppilaan omaa taiteen tajua eikä painota mitään tiettyä maalaustaiteen tyylisuuntaa.

Koulu kannustaa oppilaita meditaation harjoittamiseen. Koulu ei sitoudu mihinkään yhteen uskomusjärjestelmään tai harjoitusperinteeseen. Henkinen harjoitus on jokaisen henkilökohtainen asia ja siten vapaaehtoista.

Avoin Taidekoulu on perustettu vuonna 2008 ja se toimi ensimmäiset kahdeksan vuotta Lauttasaaressa vanhan Yhdyspankin tiloissa. Kalasatamaan muuton myötä koulu pystyy tarjoamaan oppilailleen entistä laadukkaammat työskentelytilat ja samalla mahdollisuuden toteuttaa suuriakin taideprojekteja.

Toiminnan perusta

Avoin taidekoulu on voittoa tavoittelematon yksityinen taidekoulu, jonka toiminnasta vastaa Avoimen taidekoulun kannatusyhdistys ry. Kannatusyhdistys koostuu koulun entisistä ja ylempien vuosikurssien (3 ja 4) nykyisistä oppilaista. Toimintaa ohjaa yhdistyksen johtokunta puheenjohtajanaan Anna Mauranen ja toiminnanjohtajana Pirkko Patja.

Oppilaat

Koulussa on eri-ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia oppilaita. Toisilla on tullessaan takana pitkä jono erilaisia taidekursseja ja -koulutuksia, joillakin aiemmat taideopinnot ovat rajoittuneet kouluaikaisiin kuvaamataidon tunteihin. Koulun jälkeen jotkut jatkavat taiteen parissa harrastajina ja joillekin siitä tulee ammatti. Yhteistä kaikille on kiinnostus taiteeseen sekä syvemmän ymmärryksen ja oman tien etsiminen taiteen polulla.

Oppilaiden kokemuksia:

“Koulu on avannut minulle minulta aiemmin suljetun tai kateissa olleen käytävän aitoon inhimilliseen taiteen tekemiseen, ja koulussa oli hyvät mahdollisuudet edetä ja opiskella työn ohella. 4 vuotta avasi kanavia alitajunnasta jotka nyt virtaavat töissäni. Matin ja Nagashilan opetus on ainutlaatuista työskentelyä, jossa oppilas oppii tekemään kuuntelemalla aistejaan.”
– Nina Liemola

“Avoin taidekoulu on uskomaton ihmisyyden keidas. Minulle tämä koulu on ollut äärettömän tärkeä kiintopiste ja kasvualusta, joka on tarjonnut sellaisen tuen, opastuksen ja yhteisön, jossa taiteilijuuteen on ollut mahdollista kasvaa. Siellä on ollut hauskaa, ärsyttävää, ihanaa, vaikeaa, helppoa ja maailmoja avaavaa. Se on tuntunut kodilta. Avoin taidekoulu pyrkii välttämään kaikkea sitä yhdentekeväisyyksien ympärillä pyörivää aivojen ja ruumiin tyhjäkäyntiä, mitä nykyajan näennäistehokas maailma on täynnä. Se vaalii olemassaolon ytimestä kumpuavaa selittämätöntä ja sanoittamatonta luomistapahtumaa ajassamme, jossa useimmiten kaikki tahdotaan sanallistaa, arvostella, perustella tuottavuudella ja myydä eteenpäin. Avoin taidekoulu on perustettu maalaamista varten, ja siellä maalataan. Siellä maalataan syvällisesti ja tinkimättömästi. Siellä opetetaan katsomaan ja näkemään. Siellä opetetaan katsomaan maalausta ja maalaajaa, siis itseään. Siellä ei kukaan pääse aivan helpolla, mutta toisaalta ketään ei jätetä yksin. Siellä ollaan aina tilanteen tasalla: tässä ja nyt.”
– Sanna Valkiala

Kuvat: Tomi Reunanen (vas.) ja Tiina Numme (oik.)

Koulusta valmistuneet

Avoin taidekoulu on aloittanut toimintansa vuonna 2008